Online | Maak strategische en gefundeerde beslissingen op het gebied van online marketing en analyseer de effectiviteit van al jouw online communicatiekanalen.
UTM-parameters (ook wel UTM-codes of UTM-tags genoemd) is een verrijking (toevoeging) van informatie aan je URL. UTM-parameters staan altijd achter de URL en zien er als volgt uit:
"www.example.nl/?utm_source=example&utm_campaign=example&utm_label=example"
Een UTM-code bestaat uit maximaal vijf parameters (informatiegevers) die extra informatie geven aan de URL. Google Analytics herkent uit zichzelf wel bronnen maar vaak niet zo specifiek als je eigenlijk zou willen. Soms wil je weten vanuit welke marketingcampagne jouw platform de meeste bezoekers ontvangt, een andere keer heb je interesse in het acquisitiekanaal die in totaal de meeste conversies genereert en weer een andere keer wil je weten met welk kanaal de meeste omzet is gemaakt.
UTM-parameters kun je onder andere toepassen bij:
Door het gebruik van een UTM-code, kun je (bijvoorbeeld in Google Analytics) meten waar traffic (verkeer) op je website vandaan komt en ben je in staat betere marketingbeslissingen te nemen.
Je hebt de UTM-tag toegevoegd aan je URL wat resulteert in een erg lange link. Dit ziet er niet fraai uit en ook is alle informatie die je meegeeft direct zichtbaar. Daarom is de laatste stap van het maken van UTM-tags, het verkorten van de URL. Dit kan met verschillende tools, waaronder Bitly URL shortner.
Zo’n verkorte URL ziet er in dit geval als volgt uit:
"https://bit.ly/3ey96iW"
Door de inzet van UTM-tags verkrijg je essentiële informatie die nodig is om goede en gefundeerde beslissingen te nemen op het gebied van marketing en communicatie. Gun jezelf deze data en start direct met gefundeerde sturing.