Effectiviteit meten met gebruik van UTM-tags

Online | Maak strategische en gefundeerde beslissingen op het gebied van online marketing en analyseer de effectiviteit van al jouw online communicatiekanalen.

Gepubliceerd op: 22 juli 2020
UTM tagging
UTM tagging

Wat kun je bereiken met UTM-tagging?

  1. Inzicht in verkeersstromen op jouw platform.
  2. Inzicht in doelgroepen en bijbehorend gedrag op jouw platform.
  3. Inzicht in waar jouw bezoekers vandaan komen.
  4. Inzicht in de effectiviteit van campagnes.

Wat zijn UTM-parameters

UTM-parameters (ook wel UTM-codes of UTM-tags genoemd) is een verrijking (toevoeging) van informatie aan je URL. UTM-parameters staan altijd achter de URL en zien er als volgt uit:

"www.example.nl/?utm_source=example&utm_campaign=example&utm_label=example"

Een UTM-code bestaat uit maximaal vijf parameters (informatiegevers) die extra informatie geven aan de URL. Google Analytics herkent uit zichzelf wel bronnen maar vaak niet zo specifiek als je eigenlijk zou willen. Soms wil je weten vanuit welke marketingcampagne jouw platform de meeste bezoekers ontvangt, een andere keer heb je interesse in het acquisitiekanaal die in totaal de meeste conversies genereert en weer een andere keer wil je weten met welk kanaal de meeste omzet is gemaakt.


Voordelen van UTM-tagging

  1. Grote datasystemen zoals Google Analytics herkennen UTM-codes, waardoor je alle data in één tool behoud.
  2. UTM-codes zijn universeel en steeds meer programmatuur herkennen dit.
  3. UTM-codes zijn geschikt om tussen meerdere externe partijen samen te werken.
  4. UTM-codes kunnen in alle datasystemen worden ingebouwd. Ook in maatwerk programmatuur.

Waar kun je deze UTM-code voor gebruiken?

UTM-parameters kun je onder andere toepassen bij:

  • E-mail campagnes;
  • Social media campagnes;
  • Betaalde campagnes;
  • Links op externe websites;
  • Links in documenten of PDF’s.

Door het gebruik van een UTM-code, kun je (bijvoorbeeld in Google Analytics) meten waar traffic (verkeer) op je website vandaan komt en ben je in staat betere marketingbeslissingen te nemen.


Tips voor het maken van UTM-tags

  1. Vermijd hoofdlettergebruik: Google Analytics maakt onderscheid in hoofdletters en kleine letters. Dit vervuilt je data.
  2. Blijf consequent in de categorisering van kanalen.
  3. Vermijd spaties. Deze worden vaak als %20 weergeven. Een liggend streepje kun je daarentegen prima gebruiken.
  4. Verreik jouw URL niet met té gedetailleerde informatie. Wees je ervan bewust dat de UTM-parameters altijd zichtbaar zijn in de adresbalk van de bezoeker. Het toevoegen van de voor- en achternaam van de medewerker die de campagne runt als UTM-parameter is bijvoorbeeld geen goed plan.

UTM-link verkorten tot short URL

Je hebt de UTM-tag toegevoegd aan je URL wat resulteert in een erg lange link. Dit ziet er niet fraai uit en ook is alle informatie die je meegeeft direct zichtbaar. Daarom is de laatste stap van het maken van UTM-tags, het verkorten van de URL. Dit kan met verschillende tools, waaronder Bitly URL shortner.

Zo’n verkorte URL ziet er in dit geval als volgt uit:

"https://bit.ly/3ey96iW"


Door de inzet van UTM-tags verkrijg je essentiële informatie die nodig is om goede en gefundeerde beslissingen te nemen op het gebied van marketing en communicatie. Gun jezelf deze data en start direct met gefundeerde sturing.

Nieuwsgierig wat we voor jouw organisatie kunnen betekenen?

Onze experts beantwoorden graag jouw vragen.

Stel je vraag