Design | Weleens gehoord van UX (user experience) design? Maar wat is dit precies? Waarom is het cruciaal daar iets mee te doen, hoe implementeer je het in nieuwe of bestaande websites/applicaties? Wij leggen het je uit.
De naam verklapt het al gedeeltelijk. UX design omvat het ontwerpen van een gebruikerservaring. De gebruiker staat hierin centraal. Gebruikers de beste ervaring ooit laten hebben op jouw online platform. Dát resulteert in terugkomende bezoekers en de daarmee gepaarde conversies.
Geregeld zien wij bij het ontwikkelen van een nieuw product (applicatie of platform), dat men vooral gefocust is op allerlei functionaliteiten die erin moeten zitten of het esthetische aspect. Een nieuw product zal daarmee wel aanslaan. Maar is dat zo?
Een veelgemaakte fout is dat men zich vaak niet verplaatst in de rol van gebruiker. Wat wil deze? Wat verwacht deze? Weet de gebruiker wat hij moet doen en doet hij eigenlijk wel wat wij willen dat hij doet? Het realiseren van een optimale gebruikerservaring is daarom van cruciaal belang. De gebruiker staat voorop, zonder de bedrijfsdoelen uit het oog te verliezen.
Doorontwikkeling is essentieel. Trends en ontwikkelingen volgen elkaar snel op. Wat vandaag gemaakt is, is morgen alweer verouderd. Jouw gebruikers hebben bepaalde verwachtingen wanneer ze jouw website bezoeken of applicatie gebruiken.
De designers van nu, zoeken naar de oplossingen van morgen. Ze zoeken allereerst naar een oplossing voor jouw business. Het gaat erom dat jouw pijnpunten worden opgelost én die van de gebruiker. Het ontwerpen van een goede gebruikerservaring (UX design), maakt dit mogelijk.
Het is daarom ook van belang dat bedrijfsdoelen goed gedefinieerd worden en pijnpunten en behoeften in kaart worden gebracht. Ons full-circle team van designers, marketeers en developers zijn allemaal betrokken bij het ontwerpen van een optimale user experience.
De implementatie van UX design is op te delen in drie fases;
Is jouw bestaande digitale product toe aan een update, of wil je een compleet nieuw product ontwikkelen? Begin dan bij fase één. Begrijp je welke bedrijfsdoelen er gehaald moet worden, welke pijnpunten er getackeld moeten worden en hoe jouw gebruikers zich bewegen? Pas dan heb je de juiste basis voor een optimale gebruikerservaring en ga je door naar fase twee en drie.