Hulpmiddelen voor marketeers: ontdek onze Top 3 AI-Tools

Trend | Artificial Intelligence (AI) wordt meer en meer ingezet om marketeers & designers het leven makkelijker te maken. Zo is ChatGPT is een heel bekend voorbeeld hiervan, maar tegenwoordig zijn er veel meer programma’s die gebruik maken van AI om ons creatievelingen te ondersteunen. In dit artikel delen wij onze favoriete AI-tools om efficiënter te kunnen werken.

Customer Experience

1. Antwoord op al je vragen - ChatGPT

Grote kans dat je al bekend bent met ChatGPT. De afgelopen maanden is deze chatbot viral gegaan en in Nederland wordt de bot nu al door zo’n 1,5 miljoen mensen gebruikt.

Als creatief bureau zijn wij altijd bezig met content voor verschillende opdrachtgevers in diverse branches. Daarbij is het doen van goed vooronderzoek heel belangrijk. ChatGPT helpt ons hierbij! Zo vragen we bijvoorbeeld wat op dit moment de trends en ontwikkelingen zijn in een bepaalde branche en binnen no-time ontvang je het antwoord waar je naar zoekt.


Tip: hoe specifieker je jouw zoekvraag omschrijft, hoe gedetailleerder je antwoord.

Voorbeeld: Zoekvraag in ChatGPT


Note: ChatGPT verzamelt antwoorden vanuit informatie die al op het web te vinden is. Ze voegt geen bronnen toe aan haar antwoorden, het kan dan ook voorkomen dat de tool onjuiste informatie verstrekt. Ben je op zoek naar informatie vanuit een betrouwbare bron? Dan zul je deze nog steeds zelf moeten zoeken. Wij gebruiken deze tool dan ook als richtlijn voor globaal vooronderzoek.

Voordelen:

  • Het programma is gratis te gebruiken.
  • Snel antwoord op je (onderzoeks)vragen.
  • Hoe specifieker je vraag, hoe gedetailleerder het antwoord.

Nadelen:

  • Geen garantie dat de informatie klopt.
  • ChatGTP deelt geen bronnen.
  • Omdat er hoge vraag naar is kunnen de servers vol zitten en dan kun je geen gebruik maken van de gratis versie.


2. Vind de perfecte afbeelding - Canva

Het vinden van een goede afbeelding kan veel tijd in beslag nemen. Met de recent gelanceerde AI-functie binnen Canva kun je in tekst beschrijven wat je zoekt en de afbeelding wordt binnen enkele seconden voor je gegenereerd. Kies de gewenste stijl en voilà!


Omschrijving: Kangoeroe op een skateboard.


Een groot voordeel van AI-gegenereerde afbeeldingen is dat er geen copyright op de afbeeldingen zit. Je kunt ze dus vrij gebruiken op het web, in campagnes, drukwerk etcetera.

Perfect zou je denken, maar let op: je hebt maar beperkt invloed op de gegenereerde afbeelding. Zo kan het voorkomen dat je niet de afbeelding krijgt waar je op had gehoopt. Een gedetailleerde omschrijving is het enige wat je kunt doen om het resultaat te beïnvloeden. Is de afbeelding niet helemaal naar wens, dan zul je zelf aan het werk moeten.


Voordelen:

  • Krijg exact de afbeelding die je nodig hebt.
  • AI-gegenereerde afbeeldingen zijn vrij te gebruiken.
  • Afbeeldingen zijn binnen enkele seconden gegenereerd.

Nadelen:

  • Tekst naar afbeelding is alleen beschikbaar in de betaalde versie van Canva.
  • Er is een limiet van 100 afbeeldingen die je per dag kan genereren.
  • De gegenereerde afbeelding is niet altijd wat je ervan had verwacht.

Tip: Ook hier geldt weer hoe specifieker je bent in je omschrijving, hoe geschikter de afbeeldingen zijn die je terugkrijgt.

Omschrijving: Kangoeroe op een skateboard, in een skatepark aan zee met een zonsondergang.



3. Maak je eigen muziek – Beatoven.ai

Tot slot een tool die wij de laatste tijd steeds meer hebben gebruikt: Beatoven.ai. Hiermee kun je muziek maken en aanpassen naar jouw wensen. Content in de vorm van video’s wordt steeds belangrijker in onze industrie en muziek is daar een essentieel onderdeel van. Met deze tool kun je aangeven welk genre je zoekt, hoelang het fragment moet duren en wat voor stemming het moet oproepen. Op basis hiervan wordt er een eerste compositie gegenereerd. Hier kun je vervolgens nog aanpassingen op maken voordat je de tune downloadt.

De gecomponeerde muziek van Beathoven.ai is volledig aan te passen aan jouw wensen. Een ander voordeel is dat het programma gratis te gebruiken is. Dit laatste onder voorbehoud dat je hen een naamsvermelding moet geven. Met de betaalde versie van €20 euro per maand is dit niet meer nodig.


Voordelen:

  • De perfecte muziek voor je video.
  • Gegenereerde muziek is naar wens nog verder aan te passen.
  • Vrij te gebruiken muziek.

Nadelen:

  • Met de gratis versie ben je verplicht een naamsvermelding te geven bij plaatsing.
  • Er zit een limiet aan het aantal minuten dat je een tune kunt downloaden. Bij de gratis versie kun je 15 min aan muziek downloaden, bij de betaalde variant is dit 60 minuten.



Kan AI de marketeer vervangen?

Met alle AI-tools die je tegenwoordig om de oren vliegen, zou je ze nog weleens als concurrentie kunnen zien. Onthoud echter dat de programma’s prachtige hulpmiddelen zijn voor een marketeer, maar geen vervanging. Het maakt ons werk een stuk efficiënter, maar ze kunnen niet zelfstandig content bedenken of produceren zonder de juiste input. Met de tijd die wij dankzij AI besparen, kunnen we wel nóg sneller en beter werken voor onze opdrachtgevers.

Nieuwsgierig wat we voor jouw organisatie kunnen betekenen?

Onze experts beantwoorden graag jouw vragen.

Stel je vraag